Zazwyczaj nasze życie składa się z szybko mijających dni lub z czekania na ważne wydarzenia lub miłe chwile i nie zastanawiamy się od czego to zależy. W tym krótkim tekście chcę przybliżyć tematykę zarządzania sobą w czasie i mam nadzieje że zawarte w nim informacje pomogą osiągnąć więcej satysfakcji z każdego dnia i samego siebie.
Na początku warto zastanowić się jak wygląda nasz dzień ?
Warto zastanowić się czy tak spędzony dzień jest wystarczająco satysfakcjonujący, a wszystko co robimy realizuje nasze potrzeby ?
Miejmy świadomość iż czas jest zasobem ograniczonym więc warto należycie go alokować.
(alokacja- to inaczej rozdzielenie, zagospodarowanie zasobów w bliskiej przyszłości tak aby efekty były widoczne w dalekiej przyszłości. Jest to związane z planowaniem zasobów które są ograniczone)
Nasz czas możemy więc podzielić na:
„obowiązki i zadania”, które obligują nas do ich wykonania w konkretnym terminie i celu oraz czynności dzięki którym chcemy się rozwijać.
„więzi interpersonalne”, kontakt z rodziną, znajomymi, wszystko to co wiąże się ze spędzaniem wspólnego czasu i jest dla nas relaksem
„Ja”, wszystkie działania które poświęcamy na rzecz własnej osoby, hobby, zajęcia które nas relaksują, pozwalają nam odpocząć, ale nie są traktowane zadaniowo. Jeżeli chcemy czytać książkę to dla przyjemności, a nie dlatego bo czujemy taki obowiązek.
„bezkierunkowa alokacja” , wszystko to co robimy aby oderwać się od codzienności i odreagować codzienny stres np. oglądanie tv, przeglądanie stron internetowych bez celu. Należy unikać tego typu zajęć ponieważ czas upływa przy nich szybko i z perspektywy czasu mamy wrażenie że był on zmarnowany.
Mamy cztery typy czynności i ważne jest to abyśmy jak najwięcej czasu kierowali w „więzi interpersonalne” oraz własne „Ja” ponieważ to są swojego rodzaju spowalniacze czasu, a „obowiązki i zadania” oraz „bezkierunkowa alokacja” to pożeracze czasu. Jest tak dlatego ponieważ dwa pierwsze typy czynności pochłaniają naszą uwagę i koncentrację na danej chwili co subiektywnie pozwala nam odczuć że czas płynie wolniej. Jesteśmy zrelaksowani i mamy świadomość dobrze spędzonego czasu. Kolejne dwa typy czynności działają zupełnie odwrotnie ponieważ są to działania które wzbudzają potrzebę wykonania kolejnej czynności co powoduje u nas stres, minuty mijają w zastraszającym tempie. W konsekwencji mamy wrażenie straconego czasu i nie zadowolenia z siebie.
Warto więc kierować swoje działania w stronę rozwoju osobistego oraz więzi z innymi, trzeba jednak uważać na to aby nie ograniczać tych działań na rzecz „obowiązków i zadań” ponieważ to może mieć poważne konsekwencje w relacjach z bliskimi i dla naszego zdrowia. Każdy typ czynności ma istotną wagę i należy w ciągu dnia zadbać o każdy element aby nie popaść w skrajności.
Czy planujesz swój dzień godzina po godzinie ?
Jest to bardzo istotny element zarządzania sobą w czasie ponieważ pozawala uzyskać obraz naszego dnia. Dzięki temu możemy zastanowić się czy jesteśmy w stanie coś zmienić lub czy wszystkie typy działań zawarte są w ciągu naszego dnia. Dajemy też sobie możliwość oceny czy nie jest to przesadzony plan, który z góry skazuje nas na niepowodzenie jego realizacji i potencjalne uczucie niezadowolenia.
Kolejnym ważnym elementem jest to w jakim tempie wykonujemy poszczególne czynności i czy taki scenariusz jest bezpieczny dla naszego zdrowia. Dzień zaczyna się od pobudki i jest to bardzo istotne aby zaraz po przebudzeniu nie starać się zmuszać swojego organizmu do 100% tempa funkcjonowania co jest dla organizmu szokiem, który prędzej czy później odbije się na zdrowiu np. problemy z ciśnieniem, choroby serca. Przeanalizuj więc jak wygląda tempo działania w poszczególnych godzinach i czy na pewno jest to odpowiednio dopasowane do zadań w danym momencie.
Warto więc w sposób świadomy spędzać czas, można to robić według następujących kroków:
- sporządź listę spraw do zrobienia, wpisujemy rzeczy które musimy zrobić i wykreślamy wykonane zadania. Na koniec dnia widzimy wymierny skutek poświęconego czasu i satysfakcję, a nie zrealizowane zadania przepisujemy na dzień następny.
kolejny krok to oszacowanie długości trwania poszczególnych czynności. Przydatne są wszelkiego rodzaju kalendarze zarówno tradycyjne jak i elektroniczne.
następnie pojawia się potrzeba ustalenia priorytetów oraz kontrola realizacji zadań. Pomocna w tym jest matryca Eisenhowera
PILNE NIEPILNE
WAŻNE 1. Zadania pilne i ważne. 2. Zadania ważne ale niepilne.
NIEWAŻNE 3. Zadania pilne ale nie ważne 4. Zadania nieważne i niepilne
ostatni krok jest dla osób, którym już nie wystarcza zarządzanie sobą w czasie dlatego zaczynają przewodzić samym sobie a nie zarządzać czasem.
Mam nadzieje, że ten artykuł choć trochę przybliżył wam tematykę a wskazówki w nim zawarte będą miały wpływ na lepiej wykorzystany czas.
Jeżeli podoba wam się tekst to zapraszam do przeczytania kolejnego w następnym tygodniu.
Tytuł „ Czy zarządzanie stresem może poprawić komfort życia ?”
Bardzo interesujący blog. Może i moj cię też zainteresuje. www.samolocik.blogspot.com
OdpowiedzUsuń